tiistai 25. toukokuuta 2010

Mistä sitten koko paska matka lähti? Lisäksi hiukan valmisteluja...

Omalta osaltani järjestelyt matkaa varten olivat hiukan erilaisia sillä matkan järjestelevänä osapuolena on saanut käydä sähköistä kirjeenvaihtoa niin puolalaisten kuin ukrainalaistenkin kanssa. Tulipa syksyllä myös yritettyä puhua puhelimessa Ukrainan kontaktin kanssa joka tuon Tshernobylin kierroksen järjestää.

Voisin kuitenkin vielä valaista tähän alkuun hiukan taustatietoa että miten tähän koko matkaan päädyttiin. Kuten moni tietää niin yleensä parhaimmat ideat tulevat humalassa, kuten tämäkin. Alunperin allekirjoittanut sekä Tuulia eräänä aamuna viime kesän loppupuolella IRC-keskustelussa alkoivat pohtimaan kuinka mukavaa olisi päästä käymään Tshernobylissä. Olikohan syynä innostukseen ollut Madventures tv-sarjan vierailu kyseisissä maisemissa. Tuulian mainittua että kun kukaan ei sinne halua lähteä tai viitsi järjestää matkaa, menin tietenkin lupaamaan sen että "kyllä minä voin hoitaa". Tapana on ollut lupaukset pitää joten valitettavasti tästäkin piti pitää kiinni. Täytyy kyllä nyt jälkiviisaana sanoa että ei harmita yhtään, sikäli mikäli matka yhtään onnistuu. Varsinkin kun matkaan lähtee rakas avovaimoni jonka kanssa varmasti tulee nähtyä paikkoja ennemmin kuin tuopin pohjia.

Ja sitten matkan järjestelyyn:
Oma kokemukseni autoilusta euroopassa oli varsin myönteinen sillä vietimme kesällä 2006 kolme viikkoa tien päällä kun matkustimme Baltian kautta Saksaan katselemaan jalkapallon MM-kisoja. Tästä syystä ensimmäisenä toki tuli mieleen että matka täytyy tehdä autolla. Koska autolla mennään ja matka on pitkä niin toki pitää muitakin matkakohteita saada karttasuunnitelmaan mukaan.
Ajatuksena oli ettei löydy mitään masentavampaa kuin Tshernobyl, mutta olimme väärässä. Heti seuraavaksi kohteisiin ilmestyi Auschwitz. Sitä mukaa kun useampia ihmisiä tuli reissua mukaan suunnittelemaan niin kartta paisui ja paisui siinä missä matkan pituuskin. Alunperin suunnitelmissa oli 2 viikon pyörähdys ja nyt se on jo tuplaantunut, eiköhän työnantajat kuitenkin pidä huolen siitä että tämä kuukausi on se maksimipituus matkalle.

Seuraavana sitten olikin vuorossa se auton hommaaminen. Hyvin nopeasti tuli sen verta kiinnostuneita ihmisiä mukaan että minibussin vuokraaminen tuli ajankohtaiseksi. Aikaisemmilla reissulla niin minulla kun kavereillanikin, on ollut virolaiselta Herbertiltä vuokrattu Renault Trafic jota myös tällä kertaa lähdin metsästämään sen erittäin halvan vuokrahinnan vuoksi. Aikani metsästettyä en kuitenkaan Herberttiä saanut kiinni kun hänen sähköpostit ja puhelinnumero oli kadotetut eikä mistään firmastakaan häntä löytynyt. No kuitenkin sain sitten varattua Traficin eräästä firmasta melko edulliseen hintaan 1255 euroa/30 päivää.
Nyt muutama kuukausi myöhemmin kun tuli puhetta autoista, Laakkonen sanoi että voisi eräältä yhteistyökumppaniltaan kysyä autoa. No tämä kaveri sitten oli ottanut yhteyttä Viron kontakteihinsa ja sieltä tulikin meille varsin edullinen tarjous autosta ja mitkä ovat mahdollisuudet siihen että tarjouksen tekee HERBERT!?
900 euroa/30 päivää ja hulppea Opelin versio samasta autosta. Herbert olisi varmaan myös antanut meidän ajaa sillä Ukrainaankin sillä hän on tunnettu joustavuudestaan.
Niin, Ukrainaanhan ei vuokra-autoilla saa ajaa. Ilmeisesti syynä on maan järkyttävät tiet ja vähintäänkin korruptoitunut virkavalta ja rosvouksen määrä.
Tästä syystä siis alunperin jouduimmekin turvautua lentokoneen apuun lähtiessämme Tshernobyliin. Jälkikäteen ajatellen se ei niin paha juttu ollutkaan sillä säästämme sillä ainakin 2 vuorokautta aikaa sekä meno-paluulennon hintakaan ei ollut paha, n. 50 euroa per henkilö.


Ja niihin valmisteluihin tällä hetkellä...Parasta aikaa tulostin sylkee paperia ulos tappavan tasaiseen tahtiin, missäköhän näitä kaikkia sitten säilyttää ettei häviä matkalla. Onneksi kyseessä on VAIN lentoliput, majoitus sekä itse Tshernobylin kierroksen paperit joten niitä ei tarvitse säilyttää kuin viikon ajan.
Wizzair (jolla siis lennämme Katowicen lentokentältä Puolasta, Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan) ei anna tehdä check-inniä internetissä kuin 7 päivää ennen matkaa ja tälläkin reissulla sen voi tehdä vain menomatkalla sillä Kiovan lentokenttä ei ole tuettujen kenttien listalla tässä ominaisuudessa. Hieno homma, viikon päästä siis yrittämään uusiksi!

Ja mitä sitten itse asuntoon tulee. Löysin syksyllä melko luotettavan näköisen puljun joka siis vuokraa asuntoja ja varasin meille mukavan näköisen kolmion 99 US dollarin hintaan. Sieltä kuitenkin tuli viestiä että kyseinen asunto ei ole vapaana mutta hommaavat samanlaisen tai isomman tuohon samaan hintaan. Lisäksi vielä Kiovan lentokentälle tulee vastaan 2 autoa jotka meidät noutaa ja heittää asunnolle. Saa nähdä onko siellä ketään vastassa ja onko asuntoa vai päädytäänkö seikkailemaan. Eipä tuolla väliä, molemmat vaihtoehdot ovat houkuttelevia omilla hyvillä ja huonoilla puolillaankin.

Siinä oma osuuteni tällä hetkellä tähän blogiin ja odotan innolla että pääsen myös runoilemaan tarinoita lukijoiden iloksi matkankin päältä. Lisäksi matkaan tietty lähtee pari kameraa sekä diginauhuri jolla olisi myös tarkoitus tehdä ohjelmaa Muroradioon joka sitten loppukesästä tai viimeistään syksyllä on editoitu julkaisumuotoon.

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin;

-Juha Kytö

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti